Mencari sesuatu? Taipkan di sini kemudian tekan search

Custom Search

Tuesday, December 22, 2009

Harta pusaka nenek nyanyuk

myMetro » DrMashitah

Harta pusaka nenek nyanyuk

AYAH saya sudah meninggal dunia, meninggalkan seorang isteri dan dua anak lelaki, lima anak perempuan dan ibu kandung beliau (nenek saya). Sekarang kami membuat proses pembahagian harta secara faraid. Menjadi persoalannya ialah nenek saya sudah nyanyuk dan hilang keupayaan untuk menguruskan dirinya.

Nenek saya hanya mempunyai seorang anak (ayah saya yang sudah meninggal dunia) dan seorang adik perempuan. Disebabkan nyanyuk, adakah nenek saya hilang kelayakan dalam pembahagian harta pusaka arwah ayah saya? Bagaimana dengan harta nenek saya, siapa paling layak mentadbir harta beliau cucu atau adik perempuannya?

Sebelum nyanyuk, nenek saya pernah menyatakan dan berpesan harta dan wang beliau diberi kepada orang yang menjaga beliau saja.

Di sini orang yang menjaga beliau adalah ibu saya (menantu) dan cucu perempuan. Jadi adakah kata-kata ini boleh dijadikan wasiat?

SUHANA Kuantan, Pahang


Syarat bagi orang yang layak mewarisi harta ialah dia masih hidup. Dalam hal ini nenek masih hidup, cuma dia nyanyuk. Maka haknya sebagai pewaris tidak gugur dalam pusaka berkenaan. Jika dia nyanyuk, boleh diserahkan kepada orang yang menguruskan, menjaga dan mentadbir dirinya.

Siapa yang menguruskan nenek dan menjaganya, dia layak mentadbir harta berkenaan untuk keperluan nenek. Apa saya faham di sini ialah nenek saudari berpesan supaya hartanya diberi pada orang yang menjaga atau wasiatnya hanya boleh diambil kira apabila dia meninggal dunia kelak maknanya jika dia mati baru harta tersebut diserahkan pada orang yang diwasiatkan.

Siapa yang menjaga nenek sekarang, itulah orang yang layak diserahkan untuk mentadbir harta nenek. Maksud mentadbir ialah menggunakan harta berkenaan untuk keperluan nenek selama dia masih hidup dan bukan digunakan untuk peribadi orang yang mentadbir.


No comments:

Post a Comment